« 東京芝2400m | Main | 今年はそうではないはずのブエナビスタ:5つ☆ »

来年のダービージョッキー

来年のダービージョッキーを見つけた。先週の土曜日、雨の中で行われた東京スポーツ杯におけるディープブリランテの走りを観ての感想である。横山典弘騎手が2009年の日本ダービーを勝つことを、前年夏の時点で予言していた私が言うのだから、信じてみてほしい。札幌2歳Sにおけるロジユニヴァースの勝ちっぷりを見て、ようやく横山騎手がダービージョッキーになるときが訪れたのだと直感し、ラジオNIKKEI杯での圧勝を見て確信に変わったのである(日本ダービーの予想は外してしまったが…)。そう、来年は岩田康誠騎手がダービージョッキーになる。

ディープブリランテの新馬戦での走りを観たとき、ディープインパクトだと思った。言葉で表すのは難しいが、道中での走るフォームから直線での手前の替え方やフットワーク、そして他馬を大きく離してゆく桁違いのエンジンまで、ディープインパクトの新馬戦において感じたのと同じ衝撃を受けた。あとからタイム的な要素を確認してみてもなかなかのもの。しかも、矢作芳人調教師の管理馬だというからさらに驚かされた。というのも、矢作調教師は新馬戦から仕上げて使わない傾向にあるからである。自身の著書の中で、矢作調教師はこう語っている。

最低でも3回は使いたいと考えて馬の出し入れを行なっている。そうなると、休み明け初戦は3回使ううちのひとつ目になるから、万全の状態とまでは行かず、仕上がり途上で使わざるを得ないケースもある。 (中略) 休み明けを体調一息で使うケースが多いのと同様に、新馬初戦を使うタイミングも他の厩舎よりも早くなることが多い。これに関しては、「新馬戦から仕上がりきった体で競馬を使いたくない」という明確な意思がある。 (中略) これを反対の側面から考えるなら、僕の厩舎で新馬勝ちを収めるような馬は、相当強い馬だと思ってもらって結構だ、ということでもある。(「開成調教師」白夜書房より

つまり、ディープブリランテはそれほど仕上がっていない状態で、あれだけの走りをしたのだ。矢作調教師も何かを感じたに違いない。2戦目でいきなり重賞に挑ませたのも当然の話である。東京スポーツ杯はもちろん勝つだろうと私も思っていた。当日に大雨が降ったことで、不良馬場に対する適性だけが不安であったが、そんな私の心配をよそに、ディープブリランテはスタートからゴールまで悠々と走りぬけた。ディープインパクトの初年度産駒は勝ち上がり率こそ高くとも小粒な感は否めなかったが、2年目の産駒から遂に大物が誕生したのだ。

あとはこの馬をどのように育てていけるかだろう。東京スポーツ杯で前半から行きたがる素振りを見せ、岩田騎手がなんとかなだめていた。「ひとつ間違っていれば、単なるマイラーに終わっていたかもしれない」と武豊騎手も語ったように、父ディープインパクトもそういうタイプの馬であった。他を圧倒する桁違いのスピードは時として諸刃の剣となる。だからこそ、武豊騎手はディープインパクトのリズムで前半をゆったりと走らせ、後半にスピードを爆発させることに集中したのだ。アンライバルド、ヴィクトワールピサ、サダムパテックという人気馬に跨りながらも、いまだ日本ダービーの栄光に手が届かない岩田騎手にとって、ディープブリランテのあり余るスピードをどう制御して走らせることができるかが重要なカギとなるはずである。

現在のランキング順位はこちら

|

Comments

こんばんは ディープブリランテが強いレースで
2勝あげました。まだ3勝馬がいない・・・今年は年
末の朝日杯とラジオ短波杯まで3勝馬はいないかも
しれません。

 牝馬はサウンドオブハートかなと思っていました
が、松岡騎手がけがで武豊騎手に乗り代わり・・・。

 明日のJCはスローペースでよーいドンのレース
でしょうか・・・なたの切れ味一番は?治郎丸さんの
馬券公開が楽しみです。

Posted by: 玉ちゃん | November 26, 2011 at 08:11 PM

玉ちゃんへ

ディープブリランテの新馬戦は久しぶりに衝撃を受けました。

時計的にも申し分なく、東京スポーツ杯が重馬場で行なわれたのも、振り返ってみれば良い経験になりそうです。

ジャパンカップは混戦というか、素晴らしくメンバーの集まったレースで、観戦してもよし、馬券を買ってもよしという今年最高のレースになりそうです。

馬券公開も楽しみにしていてください。

Posted by: 治郎丸敬之 | November 27, 2011 at 12:29 AM

Install the filters for air compressors have certain necessity. The compressed air is often as a kind of energy and power to use. This is because the compressed air is safety and circulation flexible. It also can obtain simple. But, in order to reduce the operating cost to improve work efficiency, it is necessary to purify the compressed air. By remoing compressed air, water vapor, garbage, oil mist, waste gas such harmful substances, it can enhance the energy utilization. The so-called harmful material is refers to the use of oil and sheet metal, carbon, teflon piece, piping of rust, etc. Compressed air with these material can cause paralysis system, thus affecting the normal production process.
In this , the problem of compressing water in air is especially prominent. When the air temperature 11 ° C per rise, the ability of water vapor in the air to keep doubling, the air in the compression process reduced volume, and significantly increased temperature. The compressed air temperature changes a lot in the course of transmission and the compressed air water problem is outstanding, so the ability to get off water is a standard to measure the water separator's performance. http://www.waxfilter.com/

Posted by: filters | November 29, 2011 at 06:11 PM

Greetings! Quick question that's entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when browsing from my apple iphone. I'm trying to find a template or plugin that might be able to correct this problem. If you have any suggestions, please share. Thank you!

Posted by: How to find a job | March 22, 2014 at 05:10 PM

I guess you can't complain with it being a 30 X zoom long-range camera and all. Iwill not make the same mistake with Facebook, ass I know it will seem expensive when it hits the market, but will be a good investment in the long run. You want to show up on the search engines as a business.

Posted by: buy facebook likes | May 27, 2014 at 08:36 PM

Hey Danke fuer die schoene Zeit auf dieser Webseite. Macht weiter so. Da kommt man gerne wieder vorbei. http://www.mindstretchingfun.org/hamilton/michael-kors-wholesale

Posted by: http://www.mindstretchingfun.org/hamilton/michael-kors-wholesale | July 12, 2014 at 08:06 PM

Appreciate this post. Let me try it out.

Posted by: BarrettNValek | June 23, 2015 at 05:23 PM

I am really impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to see a nice blog like this one today.

Posted by: TerrilynOKindregan | July 03, 2015 at 11:19 AM

Post a comment