« 日経新春杯を当てるために知っておくべき3つのこと | Main | 京成杯を当てるために知っておくべき3つのこと »

日本人騎手に必要な騎乗技術とは(前編)

Japanjockey若手のトップジョッキーが腰を据えて海外に挑むべきだ、と私は常々主張してきた。あらゆるリスクを取らなければならないことは百も承知だが、誰かが最初のペンギンにならなければ、それに続く者も現れない。このまま茹でガエル状態が続くならば、日本でも海外の競馬場でも、日本馬に跨った外国人ジョッキーがG1レースを勝利するという風景が日常になってしまう日が来るだろう。日本馬のレベルアップは著しいが、それに日本人騎手の技術が追いついていかない。そんな歪んだ構造がますます明らかになってしまうということだ。

それでは、日本人騎手に必要な騎乗技術は何なのか。トップレベルの外国人ジョッキーたちと比べ、どの点において、(たとえリーディング上位であっても)日本人騎手は劣っているのだろうか。細かいことを言えばキリがないし、それぞれの騎手たちによって課題は異なってくるはずだ。一戦で活躍しているジョッキーでなければ分からないレベルの技術差も大いにあるだろう。そうではなく、もっと根本的ところ、本質的なところで、外国人ジョッキーたちが優れている2点がある。決して悲観論ではなく、これらの技術が向上すれば、日本人騎手は外国人ジョッキーに近づくことができる。もしくは、いつの日か追い抜くことができるかもしれない。私はそう考えたいのだ。

1点目は騎座である。ジョッキーは馬の上に置かれた鞍の上に座るが、太腿の内側や膝を使って、馬に人間の意思を伝えることができる。手綱やハミ、鞭などの馬具を通してのコミュニケーションと同じか、それ以上に、騎座によって多くのことを人間は馬に語ることができるのだ。

「ハミ(手綱に接続された、馬の口に噛ませる金属製の馬具)も重要なコミュニケーションの道具ですが、なによりも大事なのが、騎座です。進め、止まれはもちろんのこと、方向やスピードを変える指示も、微妙な体重移動と騎座からの圧力、つまりすべて下半身の動きで伝えているんです。馬が跨られた瞬間に、その人間がうまいか下手かわかるというのは、騎座の違いなんですよ。一度でも馬に乗ったことがある人ならわかると思うんですが、初心者は落とされないようにと思うあまり、変に力が入り過ぎてしまうでしょ。馬はそれを瞬時に背中で察知することができる。乗るのが下手なのはすぐにバレてしまうんです。逆に、騎座で馬を完全にコントロールできる人は、力の入れ具合が全然違う。馬はそこで、乗っている人間が言うことを聞かなきゃいけない相手か、自由にしていい相手か、判断してるんだと思います。

でも、騎座が最初からできる人はそうはいないでしょう。もしいたら、その人こそまさに天才です。競馬学校で3年間みっちりと仕込まれたあとでも、できている人のほうが少ないくらいです。

こんなことを言う僕にしたって、完全に制圧できる馬が多くなったのは、一昨年くらいからなんです。それからは、事前に思い描いていたレースを実際にできる確率が高くなりました。レースでうまくいく必然性が増したというか、手の内に入っていない馬で思い通りに乗れる確率はやっぱり低いわけですよ。それが成績という形で現れているのがうれしいですね」
(「Number」795号)

私も大学生のころ、1年間だけ乗馬をやっていたことがあるので、福永祐一騎手が言う騎座の意味はよく分かるつもりだ。馬に乗ることを始めた者にとって、最初に難しいと感じるのは、馬を動かす(歩かせ始める)ことではないか。馬のお腹をかかとで蹴って合図を送ってくださいと教えられ、その通りにしても馬はなかなか動いてくれない。少なくとも私はそうだったし、私の周りの初心者も同様であった。不思議だったのは、私たちに替わって指導者の方が跨った途端、そのまさに同じ馬が動き始めたのだ。しかも、その指導者は馬の腹をかかとで蹴ってもいないのに、だ。今だから分かるが、あれこそが騎座の違いということであった。

同じことがジョッキーたちの間でも起こっているのだろう。馬を歩かせ始めるという初歩的な問題ではなく、馬を掌握する、手の内に入れる、レースに行って自分の思い通りに馬を動かす(走らせる)という次元において。騎手たちにとって、最も難しく悩ましい問題、それが騎座ということだ。そして、その感触は長い時間をかけて体得されるものなのだろう。だからこそ、小さい頃から馬の背中に跨り、馬と共に生活をしてきた海外のホースマンたちには大きなアドバンテージがある。それは文化の違いというよりは、時間の違いということである。この騎座の差を日本人騎手が克服するためには、一見効率の悪い方法に思えるかも知れないが、できるだけ多くの時間を馬に乗って過ごすしかないのではないだろうか。

(後編に続く→)

Photo by 三浦晃一

現在のランキング順位はこちら

|

Comments

Most bloggers work alone so if you are not driven to succeed and self motivated, you may not be cut out to be a blogger. SEO is certainly useful but it needs to be implemented in a careful way.

Posted by: Francisca | February 11, 2014 at 05:35 AM

A blog and an email list are the perfect melding of all the key
ingredients for online success," Yaro says. Because I want to build my readership, I know I must continually put my ideas in front of new people.

Posted by: Rigoberto | February 12, 2014 at 03:46 AM

Flexibility is important - even in this market, you would be surprised the amount of candidates draw a line in the sand regarding what you will and will not accept. Thеrеfоrе, соmраnіеѕ рrоvіdіng рrоfеѕѕіоnаl Fоrum lіnk buіldіng ѕеrvісе аrе іn hugе dеmаnd аѕ thеѕе tаkе lоаdѕ оf wоrk оff SEOѕ аnd рrоvіdе а fіnе ѕеrvісе аt аffоrdаblе рrісеѕ.

Posted by: is.gd | March 28, 2014 at 04:32 AM

In 1967, Murdoch and Sydney's "Daily Mirror" journalist, Anna married 19-year-old woman, two men living together for 32 years and has two men as well as a woman. While writing unquestionably the article you must always keep in mind which you continue to be not into new writing.

Posted by: http://bit.ly/NM4FmU | April 02, 2014 at 07:00 PM

Hot Air, as an illustration, rules out a private hacker as whoever penetrated Attikisson's computer was going after her work product instead of personal information. Seldom will be the first person useful for feature writing except in the event the author could be the narrating their own experience. Then I also have a number of other sites I review on the daily basis, however, I don't examine them all over a daily basis in any respect. The detailed analysis of the particular incident is shown vividly so as to generate the audience not merely get interested but in addition bore them out altogether.

Posted by: cort.as | April 29, 2014 at 01:07 AM

Eating a more plant-based v3 diet also helps, and beans and legumes are great sources of protein. The single way to totally heal a yeast infection is to focus specifically on the condition, rather than the symptoms it manifests.

Posted by: Bureau | May 01, 2014 at 07:27 PM

Newspapers are sought as the most useful way to obtain information provider. So I learned how to try out other instruments before I graduated. We've only touched upon the tip in the iceberg here, and also you should be in a position to find just about any form of news app around the Zune Marketplace. We've pulled together this guide so it is possible to take benefit of only the top apps, and just the ones that you just are enthusiastic about.

Posted by: report | May 02, 2014 at 12:06 AM

They may be easily removed when they are certainly not needed, an important feature for people which will use and remove the duvet often. Use corner brackets to help keep the mattress support rails set up. They may be easily removed when they are certainly not needed, an important feature for people which will use and remove the duvet often. Use corner brackets to help keep the mattress support rails set up.

Posted by: welcometoguam.co.kr | May 05, 2014 at 09:46 AM

Post a comment